Industria bicicletelor din zilele noastre nu are limite cand vine vorba de modele, echipari si accesorii. Este greu sa iti faci o parere si achizitionarea primei biciclete este un joc de noroc din care poti iesi nemultumit.
Ma numar printre cei care au avut bicicleta in copilarie si au pedalat printre blocuri si ulitele de la tara in drum spre sifonarie. Odata cu mersul la scoala, bicicleta era doar o distractie de vacanta. Astazi ma finantez singur si spiritul de aventura e inca viu, asa ca am hotarat sa imi iau o bicicleta pentru oameni mari 🙂 .
Daca nu stii sa mergi pe bicicleta inca si vrei sa inveti sa faci acest lucru intr-un mediu cat mai sigur fara sa te dai tu cu capul de prag inainte, poti urma scoala de “bike”. Nu te invata doar sa mergi, ci si te corecteaza daca faci unele miscari gresit.
Mersul pe bicicleta nu se uita niciodata, dar nici nu e ca in copilarie. Un oras are obstacole la fiecare secunda si este o experienta activa pe toata durata ei.
Marime
Cand te hotarasti sa cauti o bicicleta, cel mai bine este sa te masori inainte, pentru ca noua ta bicicleta sa iti vina comod (calculator electronic ). Inaltimea ta si lungimea interioara a piciorului vor determina ce cadru de bicicleta iti este potrivit. Odata luat un cadru pe masura, se mai pot face ajustari din inaltimea seii sau din marimea si unghiul pipei de ghidon. Un cadru prea mare iti va creea dureri de spate la drumuri lungi si pe un cadru prea mic te vei dezechilibra foarte usor.
Prima bicicleta a fost aleasa dupa culoare si diponibilitate in stoc, avea un cadru de 19,5″ si durerile de spate au aparut la primii 50 de km parcursi spre Giurgiu.
Tipul bicicletei
Am inceput pe o bicicleta de munte pe care am folosit-o in oras pana cand am prins incredere in echilibrul si viteza de reactie. Am exersat in fiecare seara prin parcuri. Uneori tipul bicicletei este dictat si de ce biciclete au prietenii cu care urmeaza sa imparti amintiri.
Imi aduc aminte ca atunci cand am luat bicicleta de munte, nu intelegeam de ce pozitia pe bicicleta este aplecat spre in fata si nu aveam deloc senzatia ca stau pe sa. Ulterior am descoperit ca sunt mai comode bicicletele de trekking/ touring unde ai intr-adevar o pozitie mai relaxanta : cu toracele ridicat si cu fundul pe o sa mai moale.
Bicicletele de munte: se justifica daca te duci la munte/deal des, daca iti place sa faci trasee in salbaticie si sunt o alegere polivalenta. O bicicleta de munte prin aspectul ei inspira agilitate, dinamism, calitati cu care ne identificam uneori cand abordam un traseu, dar pe care nu suntem intodeauna pregatiti fizic si psihic sa ni le insusim.
La prima cazatura iti dai seama pe loc daca ti-a placut imboldul de adrenalia creat de situatia extrema prin care ai trecut sau iti dai seama ca lucrurile ti-au scapat de sub control si ca e prea mult. Pozitia joasa si activa pe care o ai pe o bicicleta de munte te invita sa incerci portiuni dificile de traseu: gropi, busteni, santuri, pietre, vai, dealuri, poteci inguste.
Bicicletele de oras si cele de trekking sunt facute pentru a inghiti kilometrii de asfalt si drumuri batatorite. Sunt practice si te duc la destinatie elegant impreuna cu bagajele incarcate pe portbagaj.
Miscarile de manevrare sunt ample, dar si avansul este vizibil: din doua, trei pedale esti deja la urmatorul semafor. Spre deosebire de bicicletele de munte care sunt foarte distractive pe teren accidentat si care te urca si coboara din creierii muntiilor, bicicletele de touring iti dau voie sa respiri peisajul din jur. Pentru ca ai o pozitie verticala pe bicicleta (si nu aplecata ca pe MTB), te limiteaza la o anumita viteza si tip de traseu unde te simti confortabil sa pedalezi.
Cea mai buna bicicleta este cea care te plimba cel mai mult.
Bicicletele pliabile sunt o solutie pentru cei care nu dispun de spatiu de depozitare. Plus ca nu trebuie sa mai ai grija locului unde o parchezi sa nu ti-o fure, pentru ca o “impachetezi” si o iei cu tine la birou, in magazin etc. Au si un dezavantaj: rotile mici care nu prind viteza si care te fac sa simti toate bordurile si gropile.
O sa trec in revista si celelalte tipuri de biciclete care au propriile lor nise: Cursiere(usoare si rapide pe sosea), Ciclocros (usoare, rigide si rapide atat pe sosea cat si pe teren accidentat), BMX (de dimensiuni mici, foarte manevrabile in locuri special amenajate), Trial (biciclete de dimensiuni mici/medii, usoare, gandite sa iti mentii echilibrul si controlul pe obstacole), Dirt (asemanatoare bicicletelor de munte, dar mult mai rigide, facute sa fie abuzate), Downhill/Freeride (biciclete pentru sporttivi gravitationale, dubla suspensie fata/spate, cauciucuri groase si o lungime intre roti, mai mare pentru stabilitate in coborari).
Comunitatiile principale din Romania in care gasiti pasionati / impatimiti ai fiecarui gen sunt: Ciclism.ro pentru MTB, touring si, bineinteles, cursiere, si DirtBike.ro pentru bmx-eri , DH/FR .
Bugetul
Am indentificat cateva praguri pentru bugetul alocat unei biciclete .
- 0 – 300 ron – bicicleta la mana doua reconditionata, in stare buna de functionare
- 300 – 1000 ron – bicicleta noua sau la mana doua nivel minim de echipare din: supermarket, Decathlon si din magazine specializate de biciclete.
- 1000 ron – 2000 ron – Bicicleta noua sau la mana doua, echipata nivel mediu.
- pest 2000 ron – Bicicleta noua sau second hand echipata de top.
Greutatea
Din experienta, o bicicleta mai grea de 14 kg este greu de manevrat, depozitat si urcat pe scari pana in balcon sau in lift.
O bicicleta usoara are o greutate sub 11kg, iar media este intre 11 si 14 kg. Diferenta o fac componentele echiparii; de obicei cele de top sunt din aliaje metalice si scad greutate bicicletei.
Exista exceptii de la regula, cum ar fi biciclete de Downhill care sunt grele prin definitie (> 13 kg, cu o medie pe la 16 kg), dar tehnologia evolueaza si noi aliaje sunt folosite, scazand astfel greutatea.
Accesorii pentru bicicleta
1. de siguranta: Casca, manusi, set cotiere & genunchiere (pentru inceput, pana ajungi la nivel mediu/avansat), ochelari impotriva crengutelor, prafului sau a musculitelor, vesta reflectorizanta si lumini pentru circulat noaptea sau pe drumurile aglomerate, trusa de prim ajutor (plasturi de diferite marimi, Betadina, Rivanol sau apa oxigenata, fasa, foarfeca, manusi sterile).
2. practice: sonerie, portbagaj, aparatori, protectie lant, cric, cosulet, bidon de apa si suportul aferent, cleme pentru partea de jos a pantalonilor si, eventual, pantaloni cu pernuta pentru sezut.
3. tehnice/ service: petice pentru reparat pana, camera de schimb (uneori camera este taiata pe lungime si nu o poti repara cu petic, sau vremea de afara nu permite migala unui petic), set de leviere pentru cauciuc, multi-unealta cu: inbusuri, chei, surubelnite.
Bicicleta furata
Ideal este sa aveti un sistem antifurt mai scump decat bicicleta. Eu recomand un set de 2-3 lanturi / cabluri de diferite marimi prin care sa asigurati rotile si cadrul. Ganditi-va cat timp ii ia hotului sa rupa / desfaca antifurturile. Daca o lasati intr-un loc neumblat si ar avea la dispozitie 10-20 de minute sa lucreze la ea, cu siguranta ar taia si cel mai bun antifurt.
De unde cumparam
Bicicletele la mana doua: din cercul de prieteni/cunoscuti, din targ, licitand pe situl okazii.ro sau de pe siturile comunitatiilor: ciclism.ro, dirtbike.ro. Puteti pune o intrebare si la un magazin de biciclete, poate au ceva chiar pe stoc, dar nu ii fac publicitate pe site.
Bicicletele din supermarket au un pret mic, dar echiparea este nivel incepator si greutatea te face sa tragi de fiare. Dupa 1-2 luni de folosire o sa incepa sa scartaie si are nevoie constanta de atetie, reglaj si gresare. Cu toate acestea nu prezinta nici o atractie pentru hoti, reprezinta o prada fara valoare mare.
Biciclete noi echipate mediu si top pot fi achizitionate de la magazine de specialitate din marile localitati ale tarii (ex: Bucuresti, Cluj, Timisoara) sau de la expozitiile de biciclete precum cea de la ROMAERO Baneasa.
Avand prea multe optiuni, atunci cand vine vorba de cumpararea unei biciclete, exista riscul sa fii nemultumit(a) cu prima achizitie si sa simti ca “bicicleta” te tine in urma.
Ca o recapitulare, la ce sa fii atent la o bicicleta :
- cadrul sa fie marimea potrivita dimensiunilor tale (calculator marime cadru )
- starea tehnica sa fie cat mai buna, mai ales franele
- sa o testezi neaparat inainte de a o achizitiona.
- sa ai cu cine sa te dai si timp sa exersezi mersul pe bicicleta
Pingback: Cum ne alegem o bicicletă? | Marius Cruceru
Pingback: Scornicești 2013 – pe urmele (de roți de Tohan și Ukraina ale) înaintașilor noștri | Marius Cruceru
Pingback: Cumpara biciclete pentru copiii tai | The Noir Side - un nou blog
Pingback: Importanta unei biciclete pentru copilul tau | Thrivelineweb Blog